Keskustelualue: Lukiolaisten ja ammattikoululaisten terveysongelmat ja terveyden edistäminen

2. asteen opiskelijoiden terveysongelmat ja terveyden edistäminen

Vs: 2. asteen opiskelijoiden terveysongelmat ja terveyden edistäminen

by Laura Pauliina Kernen -
Number of replies: 0
"Jäin miettimään, että mahtaako opiskeluterveydenhuollon kapasiteetti olla riittävä? Saadaanko riittävää rahoitusta ja tarvittavia resursseja esim. henkilökuntaan? "
Poimin edellisen lauseen tekstistäsi ja omasta näkemyksestäni voin vastata siihen. Mielesteäni resurssit eivät ole riittävät. Kouluissa on eroja, mutta mitoitus oppilashuollon palveluissa on vakio ainakin terveydenhuollon osalta. Espoossa kuraattoripalveluilla on jonkinlainen kerroin, miten paljon yhdellä kuraattorilla on oppilaita ja tässä on huomioitu oppilaiden erityistarpeet, kuten eri kieliset ja erityisen tuen oppilaiden määrä. Meillä terveydenhoitajilla kouluterveydenhuollossa näin ei ole. Vaikka koulussa olisi 30% erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita, ei resursseja ole yhtään enempää kun sellaisessa koulussa, jossa erityisen tuen oppilaiden määrä olisi vähäinen.

Tukea pitäisi enemmän kohdentaa sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Toisella asteella korostuu ammattokouluissa opintojen keskeytyminen ja silti mennään koko ajan etä- ja itseohjautuvaan opiskeluun. Tämä ei tue sitä, että heikosti itseohjautuva oppilas saisi opintojansa eteenpäin. Myös mielenterveys- ja päihdeongelmat vaatisi matalan kynnyksen palvelua siellä, missä oppilaat ovat, eikä jossain toisella puolella kaupunkia olevassa keskitetyssä yksikössä. Olisi hyvä, jos mielenterveysongelmista kärsivät maahanmuuttajat joilla on heikko kielitaito, saisivat omalla kielellä palvelua esm.tulkin avulla. Palveluja pitää myös mainostaa hyvin opintoja aloittaville oppilaille ja aina muistutella niiden saatavuudesta vaikka sähköpostiviestillä.