Keskustelualue: 8. ja 9.-luokkalaisten terveysongelmat ja terveyden edistäminen

Nuorten terveyden edistäminen

Vs: Re: Nuorten terveyden edistäminen

by Liisa Maarit Raatikainen -
Number of replies: 0
Tässä on hyvin esitetty yhteistyötahot, jotka ovat yläkouluikäisten nuorten kanssa tekemisissä. Itse vedän kolmannella sektorilla nuorten ryhmiä ja siis seuraan tilannetta toiselta suunnalta. Kunnan muoto ja etäisyydet huomioonottaen nuorten toimintaa järjestetään myös taajama-alueen ulkopuolella. Lasten syntyvyys on koko suomen alueella laskussa ja maaseutu alueella tämä näkyy vielä voimakkaammin. Nuorten koulupäivät ovat samanmittaisia, koska koulukyytien varassa nuoria on 50-60% ikäluokastaan. Samalla kylällä asuvien nuorten määrä on laskenut ja aika toisten nuorten näkemiseen on harvassa.

Olemme ryhmissä keskustelleet yksinäisyydestä, yksinäisyyden tunteesta ja harrastuksista. Nuorten näkemyksen mukaan sosiaalinen media luo linkkejä yhteydenpitoon muiden nuorten kanssa. Yhteiskunnan keskusteluissa on nostettu paljon esille harrastamista ja siihen liittyviä mahdollisuuksia. Koulukuljetuksessa olevien nuorten mahdollisuudet ovat rajalliset, koska koulukuljetuksiin on lähdettävä suoraan koulusta, koulun kerhotoimintaan osallistuvat ne nuoret, joilla on lyhyt kotimatka tai vanhemmat pystyvät auttamaan kuljetuksissa.

Mitkä asiat vaikuttavat perheiden hyvinvointiin? Tärkein on vanhempien työ ja siitä saatu korvaus. Pitkien välimatkojen alueella voi perhe olla tilastollisesti hyvätuloinen, mutta kun tarkastellaan tarkemmin, voi tulot hävitä nopeastikin. Julkinenliikenne on ajettu alas ja siitä syystä perheet joutuvat pitämään sivualuilla jopa kahta autoa. Työssäkäyntialueet ovat laajenneet, joten matkoihin menee aikaa sekä polttoainetta, jonka hinnat ovat nousseet paljon. Nuo muutokset takaavat sen, ettei nuoret pääse harrastamaan tasapuolisesti jokaisessa kunnassa. Perheiden maksuvalmiudet ovat huonontuneet maaseutualueilla merkittävästi ja tämä vaikuttaa lasten ja nuorten kokemaan yksinäisyyteen.

Yläkoulun jälkeen jatko-opintopaikat ovat vastaavasti siirtyneet kaupunkeihin. Edellä mainitsemani huono julkinenliikenne takaa sen, että nuorten on lähdettävä kotoa pystyäkseen jatko-opiskelemaan. Perheille se tarkoittaa isoja ponnistuksia taloudellisessa tilanteessa ja maksukyvyssä.

Ennen kuin tasapuolisuus toteutuu on syytä miettiä, mitä muita ryhmiä tarvitaan nuorten yksinäisyyden ja syrjäytymisen poistamiseen sekä poistettava ensimmäisenä rakenteissa olevat haasteet.