Keskustelualue: 4.-5.-luokkalaisten terveysongelmat ja terveyden edistäminen

4. ja 5. luokkalaiset

Re: 4. ja 5. luokkalaiset

by Laura Pauliina Kernen -
Number of replies: 0
Suomessa on alueellisia eroja ja pääkaupunkiseudulla on keskittymiä ja lähiökouluja, joissa oppilashuollon tukitoimien määrä on valtava. Perheiden sosioekonomisen tausta vaikuttaa perheiden hyvinvointiin. Lehto, Corander ym. toteaa artikkelissaan, mikä käsittelitehtyä kyselytutkimusta, että perheiden sosioekonomisella taustalla oli yhteyttä lapsten elintapoihin, kuten nukkumiseen, ruutuaikaan ja säännöllisen liikunnan harrastamiseen. Vosimmeko ajatella, että niihin oppilaitoksiin, missä oppilailla on keskimäärin enemmän tuen tarvetta ja vanhempien sosioekonominen tausta on heikko, lisäisimme enemmän oppilashuollon palveluita?

Siirtyisimme sellaiseen ajatustapaan, että tukea sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Vosimme perustaa jalkautuvia projekteja joihinkin oppilaitoksiin vaikkapa määräajaksi ja lisätä näin heihin kohdistuvaa palvelua.
Ennaltaehäkiseviin palveluihin pitäisi muutenkin panostaa vielä enemmän poliittisessa päätöksenteossa. Mediassa puhutaan jatkuvasti, että mielenterveysongelmiin tulisi puuttua varhaisessa vaiheessa ja oppilaitoksissa. Kuitenkin 750 oppilaan koulussa on vain yksi terveydenhoitaja, yksi kuraattori sekä yksi psykologi. Nämä eivät pysty oikea-aikaisesti tarjoamaan tukea, resurssit eivät vaan ole riittävät, ainakaan omalla työpaikallani isolla yhtenäsikoululla pääkaupunkiseudun lähiössä.

Lehto. R, Corander. C, Ray. C. Roos. Perheen sosioekonomisen aseman ja perherakenteen yhteys alakouluikäisten lasten terveellisiin elintapoihin. Sosiaalilääketieteen aikakausilkehti. 2009:46. file:///C:/Users/keranl2/Downloads/2604-Artikkelin%20teksti-9314-1-10-20110209.pdf