Keskustelualue: 4.-5.-luokkalaisten terveysongelmat ja terveyden edistäminen

Tehtävä 1

Re: Tehtävä 1

by Laura Pauliina Kernen -
Number of replies: 0
Meillä kouluterveydenhuollossa tavataan 4.-5. luokkaisia oppilaita vuosittain. Näissä terveystarkastuksissa kuulostellaan lapsen kuulimisia ja pyrtään tarttumaan huoliin mm. erilaisten interventioiden avulla. Viidennellä luokalla lapset ja vanhemmat vastaanvat ennen laajaan terveystarkastukseen tuloa kyselylomakkeeseen, jossa käydään läpi arjen sujuvuutta, mielialaa jne. Jos esille nousee esim. vanhemmuuteen liityviä haasteita, ohjaamme perheen avun piiriin. 5- luokalaiset ovat osallistuneet Hyvinvointikartta- terveysyselyyn, jossa juurikin ollaan kyselty erilaisia kotiin ja kouluun liittyviä seikkoja. Vuonna 2018-2019 5- JA 6. luokkalaisille toteutettiin Huolet- hallintaan kysely, joka oli Turun Yliopiston tutkimus, jossa seulottiin lasten ahdistuneisuusoireita. Eli välineitä ja seuloja on, millä tavoittaa nämä yksinäiset tai ahdistuneet alakoululaiset ja tarjota heille apua.

Terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi sekä erityisopettajat ym. muodostavat oppilashuoltoryhmän, joka tukee heikommassa asemassa olevien oppilaiden koulunkäyntiä ja ohjaa tuen piiriin. On erilaisia monialaisia vanhempainiltoja, mm. maahamuutajille omia, teemailtoja, missä annetaan välineitä kasvatukseen ja errotaan erilaisista palveluista. Nämä ovat toteutettu yhteistyössä lapsi- ja perhepalveluiden ja kolmannen sektorin kanssa. Olemme Lape- hankkessa ja toteutamme myös papset- puheeksi menetelmää perheiden kanssa.

Mielestäni lasten ongelmiin saa apua koulutasolla. Teemme hyvää ja vaikuttavaa preventiivistä työtä. Minä näen ongelmia silti siinä, että meillä on väestöryhmiä, jotka ovat heikommassa asemassa sosioekonomisesti. Perheissä voi olla vähävaraisuutta, pakolaisuutta ja muita kasvaantuvia riskitekijöitä jotka tulee vielä paremmin ottaa huomioon resurssoinissa sekä polittisessa päätöksen teossa. Väestöliiton mukaan lapsiköyhyyttä olisi tojuttava poliittisen päätöken teon keinoin, ettei ongelman polarisoituisi yksinhuoltaja- ja pienituloisten lasten perheisiin. Perhe sosiaalityötä olisi lisättävä reilusti. Useat ongelmat, mitkä näkyy koulussa, olisi hoidettavissa tehokkalla ja riittävällä perhesosiaalityöllä. Annettaisiin enemmän kotiin tule ja vanhemmille välineitä kasvatustyöhön. Jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollsuus harrastaa ja olla osallisena erilaisissa yhtesöissä. Tämä ei saisi olla vain hyvätuloisten lasten etuoikeus. Siksi kuntien pitää tarjota maksuttomia liikuntaharrastuksia lapsille ja nuorille, sekä sunnata varoja syrjäytymisen ehkäisyyn, ennaltaehkäiseviin palvelihin, sekä lapsiperheiden tulemiseen taloudellisesti enemmän.

Kiusaamiseen ja ulkopuolelle jäämiseen on vastannut mm. KivaKoulu-Hanke, joka on kiusaamisen vähentämiseen tarkoitettu ohjelma. Kuraattorit auttavat myös opettajia kiusaamistapausten selvittelyissä.

Lähteet:

https://www.vaestoliitto.fi/?x27375=6804543
http://www.kivakoulu.fi/